«مِنْهَا خَلَقْنَاكُمْ وَفِيهَا نُعِيدُكُمْ وَمِنْهَا نُخْرِجُكُمْإِنَّ أَکْرَمَکُمْ عِنْدَ اللَّهِ أَتْقَاکُمْ (الحجرات۱۳)»


همانا گرامی ترین شما در نزد خدا با تقواترین شماست.

مدرنیته یا تفکر مدرن چیست؟

جی سبک – مدرنیته به معنای تحول نوین و تازگی می باشد، که اولین بار در آثار «ژان ژاک روسو» در قرن ۱۸ به کار رفت و پس از آن در آثار بسیاری از نویسندگان آن عصر متداول شد.

معنای مدرنیته یا مدرنیسم

مدرنیته در اصطلاح عبارت است از نوعی حالت و کیفیت ، ویژگی و تجربه مدرن یا دوره مدرن، که بیانگر تازگی، بداعت و نو بودن زمان حال به عنوان گسست یا انقطاع از گذشته، و ورود به «آینده ای» که در حال ظهور است می باشد، و گستره آن با فکر یا ایده نوآوری، ابداع، ابتکار، تازگی، خلاقیت، پیشگامی، پیشرفت، ترقی، توسعه، رشد، تکامل، سلیقه و مد همراه است .

نقطه مقابل مدرنیته، گذشته گرایی، کهنه پرستی، رکود، عقب افتادگی، قدیمی بودن و … می باشد .

مدر (2)

تفکر مدرنیته یا مدرنیسم

یعنی حاکمیت فرد علمی و غیر دینی، و به تبع آن منزوی شدن اقتدار دینی از عرصه های اجتماعی، وبه طور کلی شیوع یک فرهنگ مادی و این جهانی .

«نظریه تجدد خداوند را از صدرنشینی  جامعه خلع می­کند و علم را به جای آن می­گمارد و باورهای دینی را با ارفاق به درون زندگی شخصی تبعید می­کند. کاربردهای فنی عمل برای سخن گفتن از جامعه جدید کافی نیست. علاوه بر این لازم است که فعالیت فکری از سلطه تبلیغات سیاسی و باورهای دینی حفاظت شود. هویت غیر شخصی قانون از فساد پیشگیری کند. نظام اداری دولتی و خصوصی ابزار قدرت شخصی نشود، حیات فردی از حیات جمعی و ثروت خصوصی از بودجه دولت و بنگاه های اقتصادی تفکیک گردد.»

n00011968-b

تاریخچه مدرنیته

جنبش نوگرایی در قرن ۱۹ یعنی سال ۱۸۴۸ و سالهای دهه ۱۸۸۰ م پدید آمد . مدرنیسم در سراسر قاره اروپا گسترش یافت و در زمانهای مختلف و کشورهای مختلف به رونق و فعالیت خود رسید، نقطه اوج و تعالی نوگرایی به تایید اکثریت قریب به اتفاق نویسندگان و متفکران، سالهای ۱۹۱۰ تا ۱۹۳۰ است . این جنبش در روسیه در سالهای پیش از انقلاب روسیه، در آلمان در دهه ۱۸۹۰ و مجددا در سالهای پیش از جنگ جهانی اول، در انگلستان در سالهای پیش از جنگ; تقریبا از ۱۹۰۸، در آمریکا پس از ۱۹۱۲، و در فرانسه به صورت پراکنده و ضعیف مطرح گشت و پس از ۱۹۳۹ در سراشیبی قرار گرفت .

مؤلفه های مدرنیته

مدرنیته دارای اصول و پایه هایی است که در ذیل به طور خلاصه به آنها اشاره می کنیم:

0029756

  • تجربه گرایی

یعنی توجه به تجربه فردی افراد و یا جامعه و استفاده از مادیات جامعه و دوری از برهان ها و معنویات.

  • انسان مداری

این اعتقاد یعنی که انسان برترین موجود جهان است و هرکاری از آن بر می آید انسان و تنها انسان (استغفرالله).

  • عقل گرایی

به این معنا که عقل مستقل از وحی و آموزه های الهی توان اداره زندگی بشر را دارد و انسان با استفاده از عقل خود قادر است تمام مسائل را درک نموده و به حل آنها بپردازد .

لیبرالیسم

  • لیبرالیسم

به معنای آزادی خواهی خارج از چهارچوب دینی ، چون در این عقیده دین آزادی ها را محدود می کنده و لیبرالیسم گسترش دهنده فحشاء در جامعه می باشد.

  • رفاه و زندگی شهری

بالا رفتن و رشد سطح زندگی افراد جامعه یا همان رفاه اجتماعی و تغییر در سبک زندگی مردم.

  • رشد فناوری

رشد ناگهانی فناوری و جایگزین شدن روش های فنی و کامپیوتری نوین بر روش های سنتی گذشته.

  • دمکراسی یا برابر گرایی

یعنی باور به اینکه همه انسانها از هر نژاد و جنسیت و دین و مذهبی که باشند، از هر نظر مساویند .

سرمایه داری

  • سرمایه داری

در تفکر سرمایه داری همه چیز پول و سرمایه است و هدف نهایی رسیدن به سرمایه کلان و پول گذاف می باشد که یکی از تفکرات مادی می باشد.

altruism-and-egoism-page

  • فرد گرایی

فرد گرایی یا من گرایی یعنی افراد جامعه سازنده جامعه بوده و نقش بسیار مهمی را ایفا می کنند و همه چیز دست من است!

  • سکولاریسم

یعنی جدایی دین از دولت ، این تفکر دین را کنار نمی زند بلکه دشمن مطلق دین است می توان آنرا ضد دینی هم نامید ، در سکولاریسم سود مهم است نه درست بودن.

Woman-carrying-lots-of-shopping-carrier-bags

کلام آخر

چالش اسلام با مدرنیته و مدرنیسم یک چالش جهانبینانه است . یک اندیشه دینی ناب، وحیانی، کامل، ماندگار و ثابت نمی تواند با یک الگوی نظری مادی غیر وحیانی موقت متغیر متکثر و متزلزل سر سازش داشته باشد . هر چند اسلام استفاده از علوم تجربی را بلا اشکال می داند، ولی با پی ریختن و پرداختن یک جهان بینی براساس این نوع علوم موافق نیست، زیرا پی ریزی یک جهان بینی براساس این نوع علوم بی تردید به مادی گرایی و دنیازدگی می انجامد، و مستلزم انکار یا تردید یا بی اعتنایی به جهان ماوراء طبیعت و غیب می شود، در حالی که اعتقاد به عالم غیب از امور اولیه دینی و از شرائط ایمان است . لذا میان اصول، مؤلفه ها و آموزه های اسلامی با عناصری چون علم گرایی، مادی گرایی، انسان محوری، فردگرایی، سرمایه داری، فرهنگ این جهانی و دنیوی، نسبیت افراطی در اخلاق و غیره نمی توان هیچ گونه سازگاری، خویشاوندی و تناسبی برقرار ساخت .

مدر (1)

بنابراین مدرنیته و مدرنیسم با این اصول و مؤلفه ها، به هیچ وجه مورد تایید اسلام نیست .

منبع : حوزه



بسم الله الرحمن الرحیم ، سرهندی هستم مدیر سایت جنبش مردمی احیای سبک زندگی اسلامی ، هدف ما از گردآوری این سایت الگو گیری از بزرگان اسلام و ترویج زندگی سالم است.


دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *