«وَ مَنْ یَعْمَلْ سُوءًا أَوْ یَظْلِمْ نَفْسَهُ ثُمَّ یَسْتَغْفِرِ اللّهَ یَجِدِ اللّهَ غَفُورًا رَحیمًا»


هرکس خلافکار و ظالم باشد ولی استغفار کند، خداوند را بخشنده و مهربان خواهد یافت.

روابط نامشروع و ارتباط آن با ازدواج

جی سبک –ایران به دلیل جوان بودن بخش عمده ای از جمعیت خود در سال‌های اخیر در مسایل جنسی  با چالش مواجه شده است.علی الخصوص در سالهای اخیر و با افزوده شدن به جمعیت جوان و در حال انتظار برای ازدواج خطر انحرافات اخلاقی و جنسی نیز افزوده شده است. بسیاری از صاحب نظران معتقدند آنچه که امروز در جامعه ایرانی  در خصوص فرهنگ جنسی مطرح است نتیجه خرده فرهنگ‌های سنتی ، ایرانی و غربی است که ماهیتی مشوش به اوضاع فرهنگ جنسی در کشور داده است.جوانان ما امروز از یک طرف فرهنگ نابسامان جنسی غرب را در پیش رو دارند ، ازیک طرف با نگاه‌های باستانی ایرانیان به مقوله ازدواج روبه روهستند و از سوی دیگر در بطن یک جامعه دینی زندگی می‌کنند که اقتضائات خاص به خود را دارد.

از دیگر سو چالش روابط نامشروع (4)دیگری مسایل جنسی را تحت تاثیر قرار داده و آن کاهش سن بلوغ است. برخی کارشناسان یکی از اصلی ترین دلایل رواج آسیب‌های اجتماعی همچون انحرافات جنسی ، بدپوششی و غیره را، تاخیر در سن ازدواج جوانان آن هم در مقطعی که سن بلوغ در ایران کاهش یافته است می‌دانند. به عبارت بهتر به دلیل فاصله افتادن میان سن بلوغ تا سن ازدواج احتمال به انحراف کشیده شدن جوانان افزایش می‌یابد. سن ازدواج یکی از شاخصه‌های مهم برای ارزیابی میزان سلامت و بهداشت جسمی و روانی افراد یک جامعه محسوب می‌شود. در کشور ما که هنجارهای دینی نزد عموم مردم از مطلوبیت خاصی برخوردار است و جوانان بخش غالب جمعیتی را تشکیل می‌دهند، این ارزیابی در حوزه اخلاق اجتماعی و روحیه جمعی نیز مطرح می‌شود و دامنه تاثیر سن ازدواج را به حوزه‌های رفتاری و فرهنگی هویتی نسل جوان می‌کشاند.

درست است که از وقت طبیعى ازدواج ما مدت ها گذشته است ولى ما چگونه مى توانیم ازدواج کنیم با این که هنوز منزل شخصى نداریم ؟هنوز اتومبیل سوارى نداریم ؟ هنوز شغل پردرآمدى به دست نیاورده ایم؟ هنوز پول هنگفتى که جواب گوى هزینه هاى سنگین ازدواج، و هدایا و کادوهاى خانم عروس و بستگان و اقوام او باشد ذخیره نکرده ایم ؟هنوز محل مناسب بزرگ و آبرومندى براى برگزارى جشن هاى ازدواج در نظر نگرفته ایم هنوز… و هنوز…!؟ ما چگونه با ازدواج دخترمان موافقت کنیم با این که هنوز یک شوهر ایده آل، با درآمد کافى، شغل آبرومند، پست خوب، خانه و زندگى، خوش تیپ، فامیل دار و… به خواستگارى او نیامده و هر کس آمده غالباً فاقد یک یا دو تا از این شرایط بوده است!؟ به علاوه هنوز جهیزیه لازم تهیّه نکرده ایم و از وسایل منزل، فرش و مبل، یخچال و ماشین رختشویى و سرویس هاى مختلف غذاخورى، اتو و جارو برقى، چرخ خیاطى و… دو سه قلم کسرى داریم!؟

و البتّه با این وضع اقدام به ازدواج دختر، جز آبروریزى چیزى نیست! خدا از سر اجتماع ما نگذرد که این همه قید و بند بر پاى ما گذارده است…! چه کنیم شرایط سخت و مزاحم محیط به ما غیر از این اجازه نمى دهد.

روابط نامشروع (3)

روابط نامشروع (5)

کارها را سهل بگیرید، همین که شرایط ساده و عاقلانه ازدواج فراهم شد اقدام کنید.

تقریباً ۹۹ درصد این آقایان در ضمن تحصیل، اقدام به ازدواج مى کنند و با این که برنامه هاى درسى در حوزه هاى علمى کاملا سنگین است و تمام وقت آنها را اشغال مى کند چون اساس زندگى در این محیط ها با الهام از دستورهاى اسلام بر «سادگى» است، با همان کمک خرج مختصر که از بیت المال حوزه هاى علمى، به آنها داده مى شود، و یا با زراعت و کشاورزى و کار ساده اى که بعضى از آنان در ایّام تابستان دارند، و یا مانند اینها، زندگى خود را در دوران تحصیل با نهایت پاکى و سادگى اداره مى کنند بدون این که با عواقب شوم زندگى تجرّد روبه رو گردند و از این نظر کاملا احساس آرامش و خوشبختى مى کنند.

قرآن کریم بلوغ روابط نامشروع (1)را سن ازدواج می‌داند و از آن با تعبیر بلوغ نکاح یاد می‌کند. روایات ائمه و تفاسیر مختلف نیز بر همین موضوع صحه می‌گذارند؛ به طوری که شیخ طوسی سن ازدواج را سن توانایی جنسی و رغبت به تاهل می‌داند. یعنی سن ازدواج، سن تمایل است و چنین برمی‌آید که در صورت نیاز اگر ترک آن موجب گناه ‌شود، ازدواج واجب می‌شود. اما در جوامع امروزی به دلایلی سن ازدواج از سن بلوغ جسمی فاصله گرفته است و اغلب این فاصله معقول پنداشته می‌شود. جوامع غربی این خلا زمانی یا در حقیقت دوره بحرانی را با روابط آزاد جنسی که پشتوانه قانونی دارد، می‌پوشانند اما جامعه دینی ما چنین راهکاری را برنمی‌تابد. بالطبع در چنین شرایطی، آشکار شدن آسیب‌های دوره بحرانی ناگزیر است چرا که نه می‌توان مطابق راهکار دینی، سن ازدواج را به دوران بلوغ نزدیک کرد و نه شرایط فرهنگی و اجتماعی دنیای معاصر اجازه می‌دهد جامعه در شرایطی سالم افزایش سن ازدواج را تاب بیاورد. در این باره توسلی به آموزه‌های دینی مبنی بر خویشتنداری تنها گزینه پیش روست که باز هم به دلیل شرایط فرهنگی روز و حاد بودن آسیب‌های تاخیر در ازدواج به صورت عمومی و گسترده راه به جایی نمی‌برد.

قشر جوان ایران مساله جدی‌ای به نام چگونگی ارضای جنسی دارد که اگر راهکار صحیحی در پیش روی آن قرار نگیرد به تدریج فساد اخلاقی و روابط نامشروع میان دختران و پسران افزایش می‌باید و به نوعی جامعه ما به سوی قبح زدایی از روابط نامشروع دختر و پسر حرکت می‌کند.

یکی از نقشه های غرب کاهش جمعیت و نرخ ازدواج در کشور های رو به توسعه مثل ایران است در نتیجه ، آمارها نشان می‌دهند که در کشور ما فاصله بین سن بلوغ تا ازدواج نسبت به گذشته در دختران ۱۵سال و در پسران حدود ۲۰سال به تاخیر افتاده است. همچنین تعداد دخترانی که از سن ازدواج شان گذشته، چهار و نیم میلیون نفر و آمار زنان بیوه به یک و نیم میلیون نفر رسیده است.

منبع : مکارم



بسم الله الرحمن الرحیم ، سرهندی هستم مدیر سایت جنبش مردمی احیای سبک زندگی اسلامی ، هدف ما از گردآوری این سایت الگو گیری از بزرگان اسلام و ترویج زندگی سالم است.


دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *